Lehtonen Motorsport Oy LTD+358 (0)20 743 1662lms@lmsracing.fi

TEIMME SEN MAHDOLLISEKSI - 335,713 km/h

Fastest on Ice

Fastest on Ice 2013 oli Nokian Renkaat Oyj :n yritys rikkoa jäälläajon maailmanennätys. Talvirenkaan keksijän huikea uusi jäälläajon maailmanennätys syntyikin, kun Nokian Renkaiden testikuljettaja Janne Laitinen viiletti 335,713 kilometrin tuntinopeutta (208,602 mailia tunnissa) tuimassa pakkaskelissä Pohjanlahden jäällä. Ennen kokemattoman pidon ja vauhdin takasi maailman johtavan talvirengasvalmistajan uusi ykköstuote Nokian Hakkapeliitta 8 -nastarengas (255/35R20 97 T XL).

LMS Racing oli vahvasti mukana ennätyksen teossa. Vuosia Nokian Renkaiden testausyhteystyökumppanina toimittuamme oli luonnollista, että LMS Racing valittiin ennätysauton rakentajaksi ja tekniseen vastuuseen ennätystä yritettäessä.

Ennätysauto esitellään seuraavassa ja ennätyksen tekemisestä kertovan Youtube-videon löydät sivun alaosasta.

Ennätysauto - Audi RS6 RSR



Maailmanennätys ajettiin Nokian Renkaiden omalla testiautolla, Audi RS6 RSR'lla, jonka LMS Racing on modifioinut yhteistyössä Motoren Technik Mayer'in kanssa nimenomaan ennätysyritystä varten.

Auton moottorina on Audin 5-litrainen, kahdella pakokaasuahtimella varustettu V10. Moottorin ohjausyksikkö (ohjelma) on modifioitu jäälläajon maailmanennätystä varten. Turbot ja ahtoputket on vaihdettu isompiin. Moottorissa käytetään 109-oktaanista bensiiniä. Näillä muokkauksilla moottorin huipputeho on 1200 hp ja vääntö 1200 Nm. Käyttötarkoituksesta riippuen, moottoriohjelman vaihdolla auton tehoa saadaan muutettua 800 - 1200 hp välillä. Moottori on tehokkain Motoren Technik Mayer'in testipenkissä koskaan jarrutettu moottori.

Auton teoreettinen huippunopeus on yli 400 km/h. Asfalttitestiradalla autolla on ajettu 371 km/h.

Autoon on asennettu LMS'n toimesta Nascar-tyyppiset turvakaaret sekä neljä kilpaistuinta kuusipistevöineen asiakaskyydityksiä varten.

Aerodynaamisesti autoa on paranneltu erilaisin diffuusorein ja esimerkiksi taustapeilit on poistettu. Maski on modifioitu ilmanvastusominaisuuksiltaan paremmaksi. Auton umpinaiset vanteet on valmistettu mittatilaustyönä jäälläajoa varten yhdestä kappaleesta. Tarkoituksena parantaa aerodynamiikkaa, poistaen ilmavirtauksia pyöräkotelosta ja estämään lumen kerääntymistä vanteisiin.

Auton alustaa on myös paranneltu jäälläajoa varten. Täysin säädettävissä olevat jouset ja iskunvaimentimet ovat BOS Engineer'ingin käsialaa.

Klikkaa kuvia nähdäksesi ne suurempana

 

 

 

Fastest on Ice 2013 - Making of the speed record 335.713 km/h (208.602 mph)